Facebookskolans blogg
Alla de senaste nyheterna och tipsen om Facebook
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

10 företag att hämta inspiration från

Starbucks, Coca Cola, Lexus, GIF Sundsvall och SkåneMejer. Vad har alla dessa företag gemensamt? Alla har de publicerat en snygg tidslinje som andra företag kan hämta inspiration ifrån.

Tidslinjen för företag slog ner som en bomb i onsdags och sen dess har flera företag anpassat sin företagssida efter tidslinjen. Men långt ifrån alla företag har hunnit göra detta.
Vad för innehåll som man egentligen vill ha på sin tidslinje kan vara lite klurigt att komma fram till. Därför har jag tagit fram tio företag som jag tycker är värda att ta en titt på och hämta lite inspiration från:

1. Coca Cola
Coca Cola har fyllt i hela sin tidslinje från det att företaget bildades till dagens datum. De berättar hela sitt företags historia på ett intressant sätt med både bilder och historier vilket får mig som besökare att stanna längre på deras Facebooksida

. Coca colas tidslinje

2. NY Times
NY Times är inte rädda för att visa upp personerna bakom deras företag. På sitt omslagsfoto visar man upp en stor del av sina anställda och man har precis som Coca Cola fyllt i hela sin tidslinje från 1851 då företaget bildades.

NY Times tidslinje

3. Walmart
Walmart använder sitt omslagsfoto för att förmedla ett budskap till sina kunder - nyttig mat för hela familjen. Man visar också, i sin Om-text, ett citat som man vill leva upp till. Enkelt att gilla!

Walmart tidslinje

4. Lexus
Lexus visar, i sitt omslagsfoto, upp en av deras senaste konceptbilar och visar härmed att man ligger i framkant gällande utvecklingen av framtidens bilar. Man har också en Om-text som är väldigt inspirerande och informativ: "Welcome to Lexus official Facebook Page. Whether youre a past, current or future owner, this is a forum for sharing the Pursuit of Perfection."

Lexus tidslinje

5. Toyota
Toyota, ett annat stort företag i motorbranschen, satsar på att istället för att visa upp en bild på bil att förmedla en känsla. På deras omslagsfoto ser vi en hund som njuter av friheten den finner i en Toyota.

Toyota tidslinje

6. OldSpice
OldSpice fortsätter sin, om man får lov att säga det, annorlunda marknadsföring där man försöker vara så manliga som möjligt med explosioner, eld, helikoptrar, vulkaner och en skrikande Terry Crews. Säga vad man vill om det, det funkar!

Old Spice tidslinje

7. Dove
Dove vill förmedla en känsla med sitt omslagsfoto och vilka som är Doves målgrupp tror jag inte någon missar. Snyggt, trevligt och enhetligt!

Dove tidslinje

Tre svenska företag att hämta inspiration från


Hittills har vi nämnt sju amerikanska jättar men visst är det så att det finns många härliga exemplar från svenska företag också.
Vi fortsätter listan med tre svenska företag:

8. Chokladogram
Att tydligt visa upp vad det är man gör som företag är bara en av många utmaningar med tidslinjen. Chokladogram lyckas med detta bra då de dels visar upp värdet av sin produkt men också hur de levererar sin produkt.

Chokladogram tidslinje

9. GIF Sundsvall
GIF Sundsvall är ett av få svenska företag som fyllt i hela sin tidslinje. Tack vare detta vet jag t.ex. att GIF Sundsvall bildades den 25 augusti 1903 och att man 1920 bytta namn. GIF Sundsvall har också ett inbjudande omslagsfoto och en tydlig profilbild - precis som det ska vara!

GIF Sundsvall tidslinje

10. SkåneMejerier
Skånemejerier är ett av få stora svenska företag i vår lista som publicerat sin tidslinje och man har gjort det bra. Jag får direkt en tydlig bild över vad Skånemejerier producerar och vad de som företag står för.

Skånemejerier tidslinje

Något företag som jag missat som förtjänar vara med på denna lista?

Om Artikeln:
Robert Rydefalk Skribent: Robert Rydefalk
Datum: 2012-03-02
Tid: 07:37:36
Taggar:
Gilla / Dela:







Kommentera gärna: