Facebookskolans blogg
Alla de senaste nyheterna och tipsen om Facebook
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Att köpa fans och missförstå precis allt

Vill du ha låtsaskompisar till ert företag? Vill du lura era befintliga fans? Vill du betala för en siffra som inte ger något värde? Då ska du köpa fans!

att köpa fans Att köpa fans (eller likes) till sin Facebooksida är något som man under en längre tid kunnat göra. Denna marknad har länge varit stor i USA och har nu dessvärre också kommit till Sverige. Jag skriver dessvärre då jag anser att om man som företag köper fans till sin Facebooksida har missuppfattat Facebook och begreppet ”sociala medier” grovt. Men mer om det längre ner.

Vi har i flera svenska medier kunnat läsa om företagen som erbjuder fans utan att egentligen få någon information om hur det fungerar och därmed kan det vara svårt för gemene man att förstå om detta är något bra eller dåligt.

Så hur fungerar det?
Jag kommer inte länka till några sidor som säljer fans. Jag skulle aldrig ge dessa sidor vare sig länkkraft eller trafik, så för att tydliggöra hur det fungerar när man köper fans skapar jag ett exempelföretag som får heta Skumt AB.

Svenska företag som vill ha fler fans till sin Facebooksida kontaktar Skumt AB. Man gör sedan upp, tillsammans med Skumt AB, hur många fans man vill ha och man betalar en avgift för detta.
Det ska sägas att denna avgift oftast är rätt låg (det handlar om några tusenlappar) men då man får luft för dessa tusenlappar är det ändå en dålig investering.
När avgiften är betald börjar Skumt AB att arbeta.

Skumt AB har flera tillvägagångasätt att skaffa fans till företagets Facebooksida, det ena sättet mer skumt än det andra.
En del jobbar med falska profiler där man alltså skapat falska användare på Facebook och via dessa sedan gillar företagets Facebooksida. Andra jobbar med att ”tvinga” användare att gilla en Facebooksida för att få tillgång till ett visst material. Säg att du vill läsa en viss nyhetsartikel, spela ett visst spel, kunna ladda ner något särskilt material osv. Då har du endast möjlighet att göra detta om du gillar ett företags Facebooksida.
De köpta fansen gillar sidan och när Skumt AB ser att de kommit upp till antalet fans som företaget köpt stänger de ner sidan/modulen där de ”tvingat” besökare att gilla företagets Facebooksida.

Vad alla tillvägagångssätt har gemensamt är att inga fans gillar företagets Facebooksida för att de gillar företaget. Fansen är inte ute efter att bygga en relation utan man, om nu användaren finns på riktigt, gillar företagets Facebooksida för att man ”måste”.

En del påstår sig kunna leverera svenska fans men bland majoriteten av dessa företag i Skumt AB:s bransch blir det flest fans med utländsk härkomst. Utan att ha gjort någon större undersökning så kan jag dra slutsatsen att majoriteten av fansen kommer från Indien.

fans

Jodå, vi kan se om ni köpt fans


Om man har sparar statistik från Facebooksidor, vilket jag gör här på Facebookskolan, är det lätt att se när en Facebooksida rusar upp och får väldigt många fler fans än vad de normalt sett brukar få. Detta är inget konstigt i sig, företaget kan ha en lyckad kampanj eller ha fått spridning på ett positivt budskap vilket gör att många personer gillar dom.

Men jag har grävt lite i all statistik som jag samlar in (ca 2700 svenska Facebooksidor nu) och lokaliserat ett 20-tal företag som haft en onormalt stor andel nya fans under en kort angiven period. Jag har sedan undersökt detta datumintervall mer noggrant och kunnat härleda denna ökning av fans, i 12 fall, till en specifik händelse (tv-kampanj, lyckad spridning på ett inlägg, ökad marknadsföring, kampanj på Facebook osv).
I min undersökning har det då återstått åtta företag som enligt statistiken haft en onormal ökad tillväxt av fans. I dessa åtta fall har jag undersökt vilka fans det är som företaget har. Detta har jag gjort via Facebooks Likebox där man kan få bild och namn på en stor del av fansen till en specifik Facebooksida.
I sex av ovanstående åtta fall såg jag att majoriteten av Facebooksidans fans var svenska och dessa svenskar gillade inte överdrivet många Facebooksidor. Här gör jag bedömningen att man inte köpt fans utan man har fått fans på ett legitimt sätt på ett sätt som jag inte kunnat koppla till en specifik händelse. Anmärkningsvärt men inget konstigt i sig.
I de resterande två fallen är jag relativt säker på att man köpt fans.

Jag kommer inte hänga ut de två företag som, enligt mig, har köpt fans. Syftet med denna artikeln är inte att hänga ut någon, det är att belysa problemet med att köpa fans.

Men hur ser jag att företagen har köpt fans?
Företag nr 1 (svenskt e-handelsföretag med fokus på accessoarer) har på en dag, utan någon specifik händelse (som jag kan se), fått mer än 64.000 nya fans. Företaget är svenskt och språket på deras Facebooksida är på svenska men ändå är majoriteten av företagets fans av utländsk härkomst (mestadels indier). 64.000 nya fans trodde man skulle bidra till högre engagemang på Facebooksidan men fortfarande får man bara 1-2 gilla-markeringar på varje inlägg man publicerar.

Företag nr 2 (svenskt företag som erbjuder tjänster inom sociala medier(!)) har gått från 80 fans till 24474 fans på bara en dag. Även här är majoriteten av fans från utländsk härkomst och även här kommer flest fans från Indien.
Antalet fans som är aktiva på företags Facebooksida är 0,001%.
Jag gör bedömningen att en bra Facebooksida bör ha 2-4% aktiva fans (x som pratar om detta / antalet fans). 0,001% är inte en bra siffra och den indikerar att många har gillat sidan och sedan aldrig integrerat med sidan igen.

Jag kan ha fel i ovanstående fall (vilket också är en anledning till att jag inte går ut med företagens namn). Företagen kan ha haft en kampanj som spridit sig utomlands (man kanske ska expandera i Indien, vad vet jag) och då är det helt logisk att man har många fans av utländsk härkomst.

"Men hur ska vi få fans då?"


Jag får ofta, alldeles för ofta, frågan från företag om hur de ska få fler att gilla deras Facebooksida. Det första jag gör i dessa fall är att omformulera frågan till ”Hur ska ni få aktiva fans?”.

Antalet fans är enligt mig rätt ointressant. Att jag har 200.000 vänner men ingen som ringer den dagen jag är riktigt nere gör inte mig till en lycklig person. Men att jag har 20 vänner som vill kommunicera med mig och finns där för mig gör mig faktiskt till en lycklig person.
Man kan inte på riktigt jämföra vänner med fans men jag vill ändå påstå att tanken är densamma med fans som med vänner. Som företag vill man ha fans som gillar en ”för den man är”, som vill föra en dialog med en, som vill sprida företagets budskap vidare osv.

relationer Vad är syftet med att finnas på Facebook?
Som företag bör man finnas på Facebook för att man vill kommunicera med, och lära känna, de personer som är viktigast för företag - deras kunder.
Facebook handlar om kommunikation, om att lyssna och ta åt sig, om att lära känna sin målgrupp, skapa företagsambassadörer, bygga förtroende och lojalitet, sprida kunskap, få ”kontroll” över diskussioner, ge support och service osv.
Rätt och slätt – Facebook handlar om relationer.

När man köper fans köper man inte relationer. Man köper ett antal fans som man aldrig kommer kommunicera med och som aldrig kommer påverka företaget positivt.

En del kommer säkert argumentera med mig och säga att det ser bra ut med många fans. Fler fans ger högre trovärdighet och detta kommer också påverka synligheten hos sökmotorerna positivt. Detta må visserligen vara korrekt – fler fans ger högre trovärdighet och ja, det kan komma att tillfälligt påverka företagets resultat hos sökmotorerna. Men när ”alla vänner” gått hem och man sitter där med 10.000-tals fans men endast 10-20 aktiva så kommer besökarna och sökmotorerna att reagera. Sökresultaten kommer bli demsamma som innan och besökare som ser att det inte sker någon relevant och intressant diskussion på företagets Facebooksida kommer inte få ett högre förtroende för företaget.

Funderar ni fortfarande på att köpa fans? Då har jag några tips till er.
  • Bryt inte mot Facebooks användarvillkor.
    Att gilla en sida för att ta del av ett material eller att skapa falska Facebook-profiler är inte tillåtet enligt Facebooks användarvillkor. Som företag är man ansvarig över sin Facebooksida och skulle er sida på något sätt bryta mot Facebooks villkor finns risken att ni kan bli straffade.
  • Skapa en strategi.
    Vad ska ni publicera på er Facebooksida för att skapa engagemang, lojalitet och diskussioner? Ha ett tydligt mål med er närvaro på Facebook och se till att ni internt har en strategi där ni besvarar frågorna Varför, Vem och Hur.
  • Gå en utbildning.
    Funderar ni på hur Facebook egentligen fungerar och hur ni ska agera för att lyckas på den sociala plattformen? Varför inte gå en utbildning? Det finns många företag som erbjuder utbildning inom Facebook för en billig peng. Men se till att utbildningen är av hög kvalité, vill ni ha tips på företag som erbjuder utbildning i Facebook så kan ni kontakta mig.
  • Var genuint intresserade.
    Lyssna, känn av och agera. Var genuint intresserade av alla era fans och uppmana varje dag till dialog – ni vill veta så mycket som möjligt om era fans och ni vill att era fans ska känna att de alltid kan kontakta er om de har frågor eller om de vill handla av er.
  • Jobba, jobba, jobba.
    Sociala Medier är inte lätt. Det är ett annorlunda sätt att marknadsföra sig på jämfört med traditionella medier och det krävs mycket tid och engagemang av ert företag. Går det trögt i början? Testa nya saker, ha koll på Facebook Insights, publicera intressant och engagerande innehåll och ge inte upp. En givande dialog med era fans är något som ni kan komma att vinna något oerhört på.

Vad tycker du om att köpa fans på Facebook? Kommentera gärna eller dela blogginlägget med dina vänner via knapparna nedanför.

Lästips:
9 sätt att få fler fans
SVT – Så får företagen dig att gilla dem på Facebook
JMW – Köpa sig relationer på Facebook
Resume – Facebook ger svar på tal

Om Artikeln:
Robert Rydefalk Skribent: Robert Rydefalk
Datum: 2012-01-23
Tid: 09:28:29
Taggar:
Gilla / Dela:







Kommentera gärna: