Facebookskolans blogg
Alla de senaste nyheterna och tipsen om Facebook
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Automatpublicerade inlägg får 70% lägre engagemang

Företag som automatiskt publicerar innehåll genom olika tredjepartsapplikationer får i genomsnitt 70% aktivetet lägre på deras inlägg.
Detta visar en ny studie från Applum.
Facebook + Twitter
Att automatiskt publicera inlägg till Facebook är väldigt enkelt och det finns många tjänster som kan hjälpa en med det. Hootsuite, RSS Graffitti och Selective Tweets är bara några exempel på tjänster man kan använda för att automatiskt publicera inlägg på sin Facebooksida. Det har dock alltid varit en generell uppfattning att automatpublicerade inlägg får mindre respons. Denna uppfattning verkar nu stämma när företaget Applum publicerar sin undersökning över automatpublicering på Facebooksidor.

I undersökningen analyserades över en miljon uppdateringar som var utspridda på över 50,000 sidor som visades för över en miljard användare. För varje inlägg har man analyserat dess engagemang och kollat på hur många det är som kommenterat på inlägget eller gillat dess innehåll.

Resultatet som Applum kom fram till borde vara rätt skrämmande för de företag som fortfarande automatiskt publicerar inlägg på sin Facebook. Automatiskt publicerdea inlägg får i genomsnitt 70% lägre engagemang jämfört med vanliga manuellt publicerade inlägg.

Resultat från Applum

Varför får automatpublicerade inlägg lägre engagemang?


Slutsatserna som Applum drar av sin undersökning är att Facebook straffar automatiskt publicerade inlägg och ger de en lägre Edgerank och därmed mindre synlighet. Man skriver också i sin rapport att inläggen inte är anpassade för Facebook vilket blir synligt för sidans fans och därmed tappar sidan i trovärdighet och engagemang.

Resultatet är ingen stor överraskning för oss. När vi först lanserade Facebookskolan på Facebook gjorde vi olika mindre tester med automatpublicerade inlägg. Detta visade ganska snabbt sprida ett mindre engagemang och därför slutade vi publicera automatiska inlägg.

Facebook är ett unikt socialt nätverk och de fans som en facebooksida här är också unika. Däför bör man ge dessa fans ett unikt innehåll anpassat för Facebook. Ibland kan automatpublicerade inlägg vara effektivt, men vill ni ha ett stort engagemang på er facebooksida rekommenderar jag er istället att skriva unika, relevanta, intressanta och engagerande inlägg.

Om Artikeln:
Robert Andersson Skribent: Robert Andersson
Datum: 2011-09-07
Tid: 05:36:28
Taggar: Facebooksidor Företag Engagemang
Gilla / Dela:







Kommentera gärna: