Facebookskolans blogg
Alla de senaste nyheterna och tipsen om Facebook
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Bilder är bäst - även för svenska företag

Länkar är den vanligaste typen av inlägg som svenska företag publicerar på Facebook. Men är man ute efter att publicera populära inlägg är det bilder man ska fokusera på.

Varför behöver vi publicera inlägg på facebook som många användare gillar, delar och kommenterar på? Jo, för att ju fler som engagerar sig i våra inlägg desto större spridning kommer inlägget samt vårt varumärke få.
Därför borde det vara helt logiskt att företag publicerar den form av inlägg som engagerar flest användare? Icke sa Nicke.

Jag har analyserat över 80.000 inlägg på Facebook skapade av 3.000 svenska företag för att se vad för typ av inlägg som svenska företag publicerar mest och vad för typ av inlägg som engagerar flest användare.
I analysen fann jag att svenska företag allra helst publicerar länkar i sina inlägg.
I genomsnitt är 39% av alla inlägg som ett svenskt företag publicerar länkar. 37% är bilder, 20% är statusmeddelanden och endast 5% är videos.



Bilder engagerar flest


Länkar är alltså den typ av inlägg som svenska företag publicerar mest. Men länkar är också den minst effektiva typen av inlägg.

I analysen jämförde jag hur många användare engagerade sig (antalet gilla-markeringar + delningar + kommentarer) i en viss typ av inlägg. Föga överraskande var bilder den typ av inlägg som skapade högst engagemang, nästan 5gr mer engagemang än länkar.



I genomsnitt engagerar sig 186 användare i en bild publicerad av ett svenskt företag. En video engagerar i snitt 102 användare, ett statusmeddelande engagerar i snitt 100 användare medan en länk endast engagerar 31 användare.

En liknande undersökning utfördes i USA i April där man fick fram ett snarlikt resultat - bilder på Facebook fungerar bäst.

Några av Sveriges just nu mest populära bilder


Med vad är det för bilder som fungerar bäst? Jag har tagit fram tre av de mest engagerande bilderna i Oktober för att se om vi här kan hitta en gemensam nämnare..

I vårt första exempel visar MacDonalds Sverige att man lyssnar på sina användare. Mar har en kort text med känslouttryck med en bild på vad som ser ut att vara två goda nya produkter.
Bilden har i skrivande stund fått 36787 gilla-markeringar, 1584 kommentarer och delats 461 gånger.



Feskarn i Saluhallen, med betydligt färre följare än McDonalds, bjuder på ett underhållande innehåll. I bilden ser vi en mycket liten fisk som man säljer för det blygsamma priset 50 öre.
Bilden har i skrivande stund fått 30049 gilla-markeringar, 1011 kommentarer och delats 2749 gånger.



I vårt sista exempel är det Apollo Sverige som uppmärksammat en engagerande nyhet. På bilden ser vi en glad Lisa Nordén som precis tagit hem VM-guldet i triathlon.
Bilden har i skrivande fått 44786 gilla-markeringar, 820 kommentarer och delats 508 gånger.



Ett samband mellan dessa tre bilder är svårt att hitta och det är upp till ert företag att ta reda på vilken form av bilder som fungerar bäst för era följare. Men underhållande bilder eller bilder som uppmärksammar en stor nyhet visar sig ofta fungera väldigt bra.

Summering


Detta var den första artikeln i vår analys-serie där vi kommer analysera vad och hur svenska företag publicerar inlägg på Facebook. I denna första artikel har vi lärt oss att vi behöver publicera fler bilder då bilder är den typ av inlägg som engagerar flest.

Håll ögonen öppna för nästa artikel i vår analys-serie där vi kommer kolla på längden på ett inlägg påverkar engagemanget.

Om Artikeln:
Robert Rydefalk Skribent: Robert Rydefalk
Datum: 2012-10-30
Tid: 09:14:01
Taggar:
Gilla / Dela:







Kommentera grna: