Facebookskolans blogg
Alla de senaste nyheterna och tipsen om Facebook
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Facebook ändrar spelreglerna för tävlingar - Detta behöver ni veta

Facebook vill göra det enklare för företag att skapa och administrera tävlingar på Facebook. Därför gör man nu en helomvänding, ändrar sina villkor och tillåter tävlingar på sidors tidslinjer. I detta blogginlägg går jag igenom alla riktlinjer som både företag och privatpersoner behöver veta om.

Länge har vi varit många som hytt med näven så fort ett företag på Facebook bett användare gilla ett inlägg och med det få chansen att vinna något exklusivt och fantastiskt. Detta har i flera år varit emot Facebooks villkor som också angett att tävlingar på Facebook endast är tillåtna i applikationer.
Men igår meddelade Facebook att man har uppdaterat sina villkor för tävlingar och kampanjer på det sociala nätverket.

Förändringarna beskrivs i ett blogginlägg på Facebook men för att göra saker och ting mer tydliga har jag skapat en lista över vad ni som företag eller privatperson ska tänka på i och med Facebooks nya villkor för tävlingar.

Detta får ni som företag göra:
  • Skapa en tävling som befinner sig på er sidas tidslinje eller i en applikation.
  • Låta användare delta i en tävling genom att ladda upp bilder, skriva inlägg/kommentarer samt gilla inlägg/kommentarer på er tidslinje.
  • Använda Likes som en röstningsfunktion.
  • Be användare hitta på ett nytt produktnamn, svara på en fråga eller ge något annat utvecklingsförslag och utse en vinnare som skapat det bästa bidraget.
  • Be användare dela ett inlägg, men detta får aldrig vara ett krav för att deltaga eller på något annat sätt ge användaren en fördel i tävlingen.
  • Meddela vinnaren av en tävling via ett inlägg på er tidslinje.
Detta får ni som företag inte göra:
  • Kräva att användare delar inlägg (eller andra objekt) med sina vänner för att delta i en tävling.
  • Kräva att användare taggar sig i en bild för att delta i en tävling.
  • Anordna tävlingar där slumpen avgör vem som vinner. Tävlingar av svenska företag måste fortfarande följa Svenska Lotterilagen.
Detta måste ni som företag tänka på:
  • Informera deltagare att tävlingen inte är sponsrad, godkänd eller administreras av, eller i samband med, Facebook.
  • Tävlingar i applikationer är fortfarande att föredra i de fall när ni vill ha mer information från användarna, t.ex. epost-adress, hemort, kön osv.
  • Det är aldrig ok med spam. Tänk på att er tävling alltid ska ge ett värde till användarna.
Detta ska du som användare tänka på:
  • Ett företag får aldrig kräva att du ska dela ett inlägg för att deltaga i deras tävling. Gör ett företag detta bör du rapportera deras sida.
  • Administratörer på företagssidor ser inte alla som gillar ett inlägg om det är fler än 250 personer som gillat inlägget. Därför du du undvika att delta i tävlingar där företag säger sig hitta/utse vinnaren bland alla deltagare som gillar ett inlägg.
  • Skriv aldrig personliga uppgifter i en kommentar. Det kommer säkert finnas företag som vill ha din adress eller epost i en kommentar men tänk på att alla kan se innehållet i din kommentar som du skriver på ett publikt inlägg.

Tävlingar som leder till ett ökat engagemang


Alla vi som jobbar med Facebook vet att tävlingar i inlägg, i många fall, skapar en högre aktivitet än tävlingar i applikationer. Därför är nyheten att Facebook ändrar sina villkor goda nyheter för alla företag som vill öka engagemanget bland sina följare.

De nya villkoren gör det ännu lättare för företag att hitta nya kunder och sälja fler produkter. Den lokala pizzerian kan ge bort gratis pizza till den 100:e personen som gillar ett inlägg, den stora klädkedjan kan ge en rabattkod på 500kr till den person som hittar på en slogan som får flest likes, artisten kan ge bort sin senaste singel till alla som gillar hens inlägg osv.
Det finns många kreativa lösningar för tävlingar på Facebook som vi förhoppningsvis snart kommer få ta del av.

Vad tycker du om Facebooks förändringar? Skriv gärna en kommentar eller, om du vill dela denna information med dina vänner, klicka på gilla-knappen här nedan.

Läs mer om Facebooks nya villkor här:
Facebook Pages Terms
Facebook Promotion Guidelines
It's now Easier to Administer Promotions on Facebook

Om Artikeln:
Robert Rydefalk Skribent: Robert Rydefalk
Datum: 2013-08-28
Tid: 00:01:26
Taggar:
Gilla / Dela:







Kommentera gärna: