Facebookskolans blogg
Alla de senaste nyheterna och tipsen om Facebook
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Så undviker ert företag hot och hat på er sida

Står man som företag helt maktlöst mot hatiska kommentarer på ens Facebooksida? Verkligen inte. I denna artikel vill jag ge alla företag 3 tips på hur ni undviker hatiska kommentarer och inlägg på er Facebooksida.

Med anledning av Uppdrag gransknings reportage om näthat inser jag att många företag inte förstår vad de kan göra för undvika hatiska kommentarer och inlägg på sin Facebooksida. Att ett så stort företag som H&M inte verkar ha någon uttalad policy eller filtreringskontroll över sin sida är för mig ofattbart. Man skäms över alla personers inlägg, givetvis, men företag måste också inse att de också bär ett ansvar.
Om jag skulle gått in en av H&M:s butiker och hotat massa människor, skulle jag då inte blivit utslängd från butiken och polisanmäld? Det hoppas jag verkligen. Så varför blir människor som gör detta på Facebook inte straffade?

Facebook och internet är en del av lösningen och Facebook ger sina användare en del verktyg för att just undvika att hatiska kommentarer och inlägg dyker upp på våra Sidor. Men innan vi kollar på Facebooks lösningar måste vi göra det klart för oss själva vad för dialog som vi accepterar i vårt nya vardagsrum.

Sätt upp en policy över er närvaro i sociala medier


Som företag är vi ansvariga över dialogen på vår Facebooksida och därmed är det också vi som sätter reglerna. Vi kan inte bara dunka oss själva i ryggen när vi har en trevlig ton och får ta emot positiva kommentarer. Vi måste också ha en plan för hur vi agerar om inläggen skulle bli otrevliga och hatiska mot andra människor.
Därför ska alla företag som finns på Facebook (och andra sociala nätverk) ha en officiell policy över sin närvaro i sociala medier. Det ska vara tydligt med syftet över er närvaro, vad ni ska bidra till men också vad för dialog och språk ni accepterar. Var tydliga med att hot och hatiska inlägg kommer tas bort och att en användare som återkommande hotar andra personer kommer att blockeras. Acceptera inget annat än nolltolerans mot hot och hat.

Denna policy kan ni placera på er webbsida, i en applikation på Facebook eller under er Om-text på er Facebooksida. Låt policyn vara uppdaterad, tydlig samt lättillgänglig och hänvisa till den när det krävs.

Filtrera inlägg


Facebook har en blockeringslista där ni kan filtrera bort inlägg som innehåller hatiska ord och automatiskt moderera ert innehåll. Blockeringslistan finner ni om ni klickar på Redigera sidan i er Administratörspanel och väljer Hantera Behörigheter.



I blockeringslistan kan ni lägga till kommaavskilda nyckelord som ni inte vill ska få förekomma i inlägg och kommentarer.

Skulle en användares inlägg eller kommentar innehålla något av dessa svartlistade nyckelord kommer innehållet automatiskt att markeras som skräppost. Detta innebär att det är endast ni som sidadministrörer som kan se inlägget och att ni kan välja att publicera inlägget om ni finner det acceptabelt.
Ni kan också ta bort inlägget alternativt låta det ligga kvar som bevis i en polisanmälan.

Blockera användare


Det är inte fel att ta bort inlägg där en användare hotar någon annan. Det är på er Facebooksida dialogen sker, i ert vardagsrum. Var därför inte rädda för att varken ta bort inlägg eller blockera användare som hotar andra.
Ni blockerar en användare genom att ta bort ett inlägg eller kommentar som användaren publicerat. Facebook ger er sedan alternativet om ni bara vill ta bort inlägget eller om ni vill ta bort inlägget och blockera användaren.



Lösningen finns dessvärre längre bort


Detta var tre tips på hur ni kan ha bättre koll på er Facebooksida och undvika hatiska kommentarer. Men givetvis löser inte dessa tre tips grundproblemet.

Grundproblemet är hatet och att personer tycker att det är rätt att hota folk som är av en annan åsikt. Att just problemet har definierats som näthat är också ett problem. Vi kan inte skilja på vårt beteende om det så sker framför en dator eller om det sker i en fysisk butik. Näthat är inte problemet, hatet är problemet.

Hat behöver diskuteras. I skolan, av föräldrar, av polis och i familjer. Vi måste förstå att hat föder hat och att man aldrig kan besegra hat med hat. Hat besegras med dialog, förståelse och kärlek av sunda människor som förstår att det är inte den som skriker högst som vinner diskussionen. Det krävs inte någon "sociala medier expert" för att lösa detta. Det krävs sunt förnuft.

Jag hoppas att diskussionen om #näthatet leder till något gott och att denna viktiga diskussion aldrig dör.

Om Artikeln:
Robert Rydefalk Skribent: Robert Rydefalk
Datum: 2013-02-11
Tid: 08:23:21
Taggar:
Gilla / Dela:







Kommentera gärna: