Guider och tutorials
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Vad är Facebook edgerank?

Facebooks edgerank är en algoritm som avgör vad för innehåll som syns i användarnas nyhetsflöde.

Facebook ser på allt som publiceras - statusuppdateringar, länkar, bilder, video mm - som "objekt".
Varje objekt får en poäng (EdgeRank), som avgör om objektet kommer att visas i användarens personliga nyhetsflöde.
Objekt med hög EdgeRank visas i "Top News" flödet.
Objekt med låg EdgeRank kanske inte visas överhuvudtaget.

Ett objekts EdgeRank bygger på flera faktorer men där tre faktorer är kända: förhållandet mellan skaparen och användaren, interaktion med objektet (hur många som gillar, kommentarer, etc.) och aktualitet.

Till skillnad från Googles PageRank, som förblir detsamma från användare till användare, är varje objekts poäng (Edgerank) baserat på den enskilda Facebook-användare som får (eller som inte får) se objektet sitt i nyhetsflöde.

Här är en film från Marketingvids där de förklarar mer ingående om Facebook Edgerank.