Företag
Stärk ert företags närvaro på Facebook
med våra tips och rekommendationer.
Missa inget. Följ oss!
facebook   twitter   RSS

Mäta ROI på Facebook

ROI är ett förkortning som ni antagligen redan hört talas om.
ROI står för Return of Investment och används för att - enkelt uttryckt - se hur mycket vinst en viss investering genererat.

Att mäta ROI på Facebook är dock svårt och ROI är inte den enda faktorn man kan kolla på när man ska analysera sin investering i Facebook.

Alla företag är unika och bör således ha ett unikt syfte med Facebook. Vissa företag vill öka sin varumärkeskännedom, vissa vill ha en bättre kommunikation med sina kunder och andra använder Facebook för att sälja fler produkter.

För de företag som är ute efter att sälja mer finns det ett bra räkneexempel man kan använda sig av.

I vårt exempel säger vi att alla produkter vi säljer ger oss en genomsnittlig vinst på 10.000kr.
Vi säger att det krävs 10 leads för att få igenom en försäljning och att våra undersökningar visar oss att det krävs 100 Facebookfans för att generera en lead.

Då får vi fram att varje fan är värd 10kr.
Räkneexemplet blir alltså: Värde på fans = produktvinst / (leads * fans).

Genom att veta hur mycket tid, pengar och resurser vi lägger på Facebook för att få fans och hur mycket varje fan är värt kan vi nu räkna ut om det är en investering som lönar sig.

Ett annat räkneexempel kan vara: ROI = kostnad för Facebooksida och aktivitet / försäljning gjord via Facebook.

Fotnot:
ROI håller på att få en ny innebör inom Sociala medier.
Istället för att prata om ROI brukar man prata om ROE (Return of engagement).



Om Artikeln:
Robert Rydefalk Skribent: Robert Rydefalk
Datum: 2011-06-21
Tid: 08:00:02
Gilla / Dela:





Kommentera gärna: